
Dodatek pt. „Edukacja włączająca – nauka, rozwój, przyszłość”
Zachęcamy do zapoznania się ze specjalnym dodatkiem o edukacji włączającej przygotowanym przez ekspertów Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z redakcją Rzeczpospolitej. Dodatek pt. „Edukacja włączająca – nauka, rozwój, przyszłość” podejmuje temat edukacji włączającej, która najogólniej mówiąc, jest rodzajem podejścia do kształcenia i wychowania. Ma ona na celu zwiększać szanse na dobrą i pełną edukację wszystkich uczących się dzieci przez zapewnienie im odpowiednich warunków do rozwoju, a w konsekwencji – pozwolić im z łatwością odnaleźć się w społeczeństwie w przyszłości. Dodatek ukazał się 31.05 wraz z wydaniem Rzeczpospolitej.
Pełna wersja dodatku jest do pobrania pod poniższym linkiem:
Dodatek Rzeczpospolita 31.05.2022
Działanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa.
Dodatek został opracowany w oparciu o liczne źródła merytoryczne. Poniżej baza wiedzy o edukacji włączającej:
Strona Europejskiej Agencji do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej:
https://www.european-agency.org/
Strona Ministerstwa Edukacji i Nauki
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca
FB Ministerstwa Edukacji i Nauki
https://www.facebook.com/Edukacjawzasiegureki
Zmiana roli wsparcia specjalistycznego we wspieraniu edukacji włączającej:
https://youtu.be/W2Qj2WGoPQ4
Publikacja FRSE pt. „Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole”:
https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf
Raport z badania praktyki szkół podstawowych (2020) oraz narzędzia do autoewaluacji praktyki włączającej:
https://www.ore.edu.pl/2021/11/analiza-praktyki-szkolnej-i-charakterystyka-szkoly-efektywnie-realizujacej-edukacje-wlaczajaca-w-praktyce-raport-z-badan/
„Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020”
https://www.ore.edu.pl/2021/10/raport-edukacja-wlaczajaca-w-polsce/
Ośrodek Rozwoju Edukacji
– Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna
– Opracowanie modelu SCWEW
– Szkolenia i doradztwo dla kadr edukacji włączającej
– Szkolenia i doradztwo dla kadr PPP
Artykuł str. 2: Elżbieta Neroj, Tworzymy system nauczania dający szansę każdemu dziecku
Ze strony Edukacja włączająca Ośrodek Rozwoju Edukacji rekomenduje następujące publikacje jako źródła:
- Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020
- Raport statystyczny. Edukacja włączająca w Polsce
- Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń szkoły
- Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
Artykuł str. 6: Zuzanna Dąbrowska, Najlepsza odpowiedź na potrzeby edukacyjne uczniów
Poradnik „Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów z Ukrainy. Jak na nie odpowiadać?”
https://www.ore.edu.pl/2022/05/zroznicowane-potrzeby-edukacyjne-uczniow-z-ukrainy-jak-na-nie-odpowiadac/
Z linku Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl) publikacje:
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program
- Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu…do rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Realizacja usług oferowanych przez wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze (WOKRO) w opiniach ich wykonawców. Raport z badań ankietowych
Z linku Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl) publikacja
- Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne
- Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży
Z linku Edukacja włączająca – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl)
Metodyczne aspekty pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Edukacja przedszkolna
- Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej
- Wskazania do pracy z dzieckiem ze spe w przedszkolu
- Edukacja włączająca w wychowaniu przedszkolnym
- Jak budować lepsze relacji z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu
- Edukacja wczesnoszkolna
- Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna
- Poradnik „Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej”
- II etap edukacyjny
- Specjalne potrzeby edukacyjne a matematyka
- Rady nie od parady
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Mój uczeń i matematyka
- Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Koncepcja szkolenia i materiały dla nauczycieli języka polskiego.
- Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
- Młodzieżowa debata „Od niepełnosprawności do godności”. Propozycja pracy wychowawczej z młodzieżą
Link Specjalne Potrzeby Edukacyjne − Materiały do pobrania – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl)
Z linku Ryzyko dysleksji/specyficzne trudności w uczeniu się – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl)
- Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Arkusz diagnostyczny dla dziecka z grupy ryzyka dysleksji oraz ustalanie działań wspomagających ucznia
Publikacje z nowości wydawniczych ORE:
Kapitał różnorodności. Doradztwo zawodowe dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą. Praca zbiorowa
Grywalizacja w szkole. Jak Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie walczy ze smokiem Hałasem?
SCWEWy utworzone w ramach projektów grantowych:
https://www.ore.edu.pl/2022/01/realizowane-granty-2/
https://www.ore.edu.pl/2022/01/realizowane-granty-czyli-23-scwew-obecne-w-systemie-edukacji/
- Przykładowe metody i formy pracy na lekcjach matematyki dla uczniów słabowidzących w klasie zróżnicowanej pod względem potrzeb edukacyjnych w ogólnodostępnej szkole podstawowej:
- Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań:
- Dziecko w sytuacji kryzysowej. Wspierająca rola pracowników oświaty:
https://www.ore.edu.pl/2021/03/dziecko-w-sytuacji-kryzysowej-wspierajaca-rola-pracownikow-oswiaty/
- T. Knopik, Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne
https://www.ore.edu.pl/2018/10/publikacje-dla-specjalistow-z-poradni-psychologiczno-pedagogicznych/
https://www.ore.edu.pl/2018/10/publikacje-dla-specjalistow-z-poradni-psychologiczno-pedagogicznych/
- Edukacja włączająca – seria publikacji
https://www.ore.edu.pl/2019/09/edukacja-wlaczajaca-seria-publikacji/
- Edukacja włączająca a pomoc psychologiczno-pedagogiczna
